[سلام میهمان عزیز ، به وب سایت نظام تمدن نوین اسلامی خوش آمدید] - آخرین منتشر شده ها:

رابطه ی هویت علم و هستی -بخش دوم

48رابطه ی هویت علم و هستی

(قسمت دوم)

الف) تعریف حقیقی هویت علم از بیان امام خمینی (ره):

بدان که علم، از افضل کمالات و اعظم فضایل است؛ چه که آن از اشرف اسماء الهیه و از صفات موجود بماهو موجود است؛ و نظام وجود و طراز غیب و شهود، به برکت علم منتظم شده و هر موجدى تحققش به این حقیقت شریفه زیادتر بود، به مقام مقدس حق و مرتبه قدس واجبى نزدیک‌تر است؛ بلکه علم و وجود، مساوق هستند و هر جا شعاع هستى افتاده، به همان اندازه شعاع نور علم افتاده است ازاین‌جهت، خالی از تمام حقیقت علم، خالی از تمام حقیقت وجود است و خالى از آن، معدوم مطلق است؛ و این مطلب، به برهان متین پیوسته است که دار وجود، دار علم است و ذره‌ای از موجودات حتى جمادات و نباتات خالى از علم نیستند و به‌اندازه حظ وجودى، حظ علم‌دارند[۱] گرچه از بعض اکابر فلاسفه در باب اتحاد عاقل و معقول ظاهر شود که عالم طبیعت و ماده خالى از عالمی‌ات و معلومیت است[۲]،[۳] به بیانى که پیش ما تمام نیست؛ و ما به برهان لمى متین، اثبات این مطلب را ـ که از شئون توحید است ـ فى الحقیقه، به ثبوت رساندیم[۴] [۵]؛ و حق ـ تبارک‌وتعالی ـ در قرآن به این مطلب بسیار اعناء فرموده و در بسیارى آیات، صراحتاً اعلان علم موجودات و تسبیح آن‌ها را از ذات مقدس حق، فرموده[۶].

ب) تعریف حقیقی هویت علم توسط ائمه (علیهم‌السلام):

در تأیید سخن امام (ره) روایاتی از اهل‌بیت (ع) در تعریف و چیستی شناخت در کتب روایی منقول است که تبرکا می‌آوریم که عبارت است از: امام صادق (ع) علم را این‌گونه تعریف می‌کند: (لَیْسَ الْعِلْمُ بِالتَّعَلُّمِ؛ إنَّمَا هُوَ نُورٌ یَقَعُ فِی‌ قَلْبِ مَنْ یُرِیدُ اللَهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی‌ أَنْ یَهْدِیَهُ. فَإنْ أَرَدْتَ الْعِلْمَ فَاطْلُبْ أَوَّلاً فِی‌ نَفْسِکَ حَقِیقَهَ الْعُبُودِیَّهِ، وَ اطْلُبِ الْعِلْمَ بِاسْتِعْمَالِهِ، وَ اسْتَفْهِمِ اللَهَ یُفْهِمْکَ!) علم‌ به‌ آموختن‌ نیست؛ علم‌ فقط‌ نوری‌ است‌ که‌ در دل‌ کسی‌ که‌ خداوند تبارک‌وتعالی‌ اراده‌ هدایت‌ او را نموده‌ است‌ واقع‌ می‌شود؛ پس‌ اگر علم‌ می‌خواهی، باید در اولین‌ مرحله‌ در نزد خودت‌ حقیقت‌ عبودیت‌ را بطلبی‌؛ و بواسطه‌ عمل‌ کردن‌ به‌ علم‌، طالب‌ علم‌ باشی‌؛ و از خداوند بپرسی‌ و استفهام‌ نمائی‌ تا خدایت‌ ترا جواب‌ دهد و بفهماند[۷].

از این فرمایش امام صادق (ع) استفاده می‌شود که علم نور است که جز با رسیدن به حقیقت بندگی در مقابل خداوند حاصل نمی‌شود. در احادیثی امام علی (ع) در تعریف علم می‌فرماید: «العلم حیاه»[۸]، «تکون الحیاه بالعلم»[۹]، «اکتسبوا العلم یکسبکم الحیاه»[۱۰] زندگی ثمره‌ی با علم هست یعنی بودن زندگی و کسب کردن آن به‌وسیله‌ی علم است.امام خامنه ی هم دز فضیلت علم و علم آموزی می فرماید:

من به جوانهای کشور چند سال قبل از این گفتم آینده‌ی کشور مال شماست، بروید دنبال علم، دنبال نوآوری علمی؛ …جوان را سرگرم کردن، مشغول کردن به لهو و لعب، به چیزهائی که او را از مسیر اصلی زندگی انقلابی ملت ایران دور میکند، یکی از برنامه‌های آنها[دشمن] است. دیانت جوان ما، تقوا و پارسائی و پاکدامنىِ جوان ما برای آنها [دشمن] نامطلوب است(*)

 ……………………………………………………………….

* بیانات‌ امام خامنه ی در دیدار مردم کازرون‌ ۱۳۸۷/۰۲/۱۶

[۱] الاسفار الاربعه، ملاصدرا، ج ۱، ص ۱۱۸ و ج ۷ ص ۱۵۳.

[۲] الشفاء، علم النفس، ابن‌سینا،۱۴۰۵، ص ۲۱۲.

[۳] الاشارات و التنبیهات، ابن‌سینا،۱۴۰۳، ج ۳ ص ۲۹۲.

[۴] مصباح الهدایه، موسوی خمینی،۱۳۶۰، ص ۷۹.

[۵] شرح اربعین، موسوی خمینی، ص ۲۸۳ و ۴۱۶، ۶۵۴.

[۶] شرح جنود عقل جهل، موسوی خمینی،۱۳۸۶، ص ۲۵۹ .

[۷] شرح حدیث عنوان بصری، محمدباقر تحریری،۱۳۸۸، ص ۲.

[۸] معجم الفبایی غرر و درر الحکم، علی‌رضا برازش،۱۳۷۱، ص ۱۹۵۹.

[۹] همان، ص ۷۷۶.

[۱۰] همان، ص ۱۹۶۳.

پوستر مطلب قسمت دوم

????????????????????????????????????????????????????????

در باره مرتضی جلیلی

سلام دوستان گلم در این وب قصد دارم نکته ها و دقایق ها از بزرگان تعریف کنم شاید دلی شاد شود یا محفلی گرم و دوست دارم اگر فضلی آموختم اسمم نه معروف به دکتر بلکه معروف به حجت الاسلام باشد که حجت الاسلامی افتخار است ....

نسبت به این مطلب نظری دارید؟

همه ی ما مسئولیم آقایی دلار را بشکنیم

یک نظر

  1. سلام بنده خوشحال میشم با پیشنهاد همکاری…من شمارا لینک کردم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *