[سلام میهمان عزیز ، به وب سایت نظام تمدن نوین اسلامی خوش آمدید] - آخرین منتشر شده ها:

محتوای معرفت

 6نسبت تعالی و کمال با سطح محتوای معرفت

منظور از محتوای شناخت:

این است که ما برای علم، چه سطح و عمقی قائلیم؟ هدف کسب آن را چه می‌دانیم؟ نهایت انگیزه و تلاش ما دررسیدن به اهدافِ علم‌آموزی، چقدر است؟ به چه عمقی از ابزار ادراکی خویش آگاهیم؟ و موضوعاتی که در پی درک آن‌ها هستیم را در چه ابعادی، از چه جهتی تا چه سطح، با چه عمقی و از کدام حیث و منظری موردتحقیق قرار می‌دهیم؟ و آیا با رویکردها، روش‌ها، منابع، مراجع، موانع و حُجُب علم آشنایم؟ و…

اهمیت درک کامل محتوای شناخت:

اگر به موارد بالا برای تعمق بخشیِ محتوایِ شناخت، اهمیت داده نشود نه‌تنها به علم، بلکه به جهل خواهیم رسید؛ امیرالمؤمنین (ع) دراین‌باره می‌فرماید: «العلمُ نقطهٌ کَثَّرَها الجاهِلُون» علم، تنها یک نقطه است که نادان‌ها آن را زیاد کرده‌اند[۱]؛ یعنی علم مایه تقریب است نه اختلاف؛ لسان‌الغیب هم دراین‌باره می‌فرماید:

«جنگ هفتادُ دو ملت همه را عذر بنه    *  *     چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند»[۲]

دلیل تعمیق بخشی به محتوای معرفت

دلیل اینکه علم معرفت انسان دارای محتوای عمیق و متعالی است این است که اگرقائل شویم علم انسان سطحی بوده و فقط برای تسهیل بخشی به زندگی مادی و حیوانی انسان می باشد یعنی هدف و سطح کمال انسان فقط در زندگی این دنیا است، پس باید لازمه این حرف هم پایبند باشیم که بهتر بود میل علم خواهی ما هم مثل حیوانات محدود بود نه بی نهایت، یعنی مثل زنبور که سطح زندگی او در هزاران سال پیش با سطح زندگی فعلی او فرقی ندارد چون راه استفاده کردن از طبیعت را در هر زمانی یکسان می‌دانند، وچون علم او اکتسابی نیست غم جهل ندارند؛ اما این انسان است که هر چه قدر تجربیاتش از طبیعت زیاد شود وضعیت زندگی او بهتر می‌شود.

پس استعداد علم‌آموزی انسان فقط برای تأمین نیازهای مادی نیست بلکه انسان در خود نیازهای عمیق و سیری ناپذیری مثل نیاز به آگاهی نامحدود، قدرت نامحدود، حیات نامحدود، سرور و لذت نامحدود احساس می‌کند که فقط با رفع این نیازها به کمال حقیقی خویش می‌رسد اما منبع رسیدن به این امیال نامحدود کجاست؟ دنیای محدود که نیست پس انسان کجا دنبال تأمین این نیازهای خویش بگردد؟ اینجاست که بُعد عقلانی دین اسلام اثبات می‌شود، یعنی خدای نامحدود که منبع کمالات نامحدود است را به انسان معرفی می‌کند تا هم نیاز علم نامحدود خواهی او را اشباع کند و هم او را به منبع ارضاء نیازهای نامحدودش برساند. در جمع بندی این سفارش امام خامنه ی به جاست که می فرماید:

انس با قرآن و تدبر در قرآن، همچنین تدبر در ادعیه‌ی مأثوره‌ای که اعتبار دارد – مثل صحیفه‌ی سجادیه و بسیاری از دعاها – در تعمیق معرفت دینی خیلی نقش دارد. تعمیق معرفت دینی خیلی مهم است *.

………………………………………………………………………………….

۱-احسائی، ابن ابی الجمهور، عوالی اللآلی، قم، سید الشهداء، ۱۴۰۵، ج۴، ص۱۲۹

 ۲-دیوان حافظ، حافظ شیرازی، سروش،۱۳۹۱، غزل ۱۸۴ بیت ۴.

*بیانات امام خامنه ی در دیدار وزیر علوم و استادان دانشگاه تهران در تاریخ ۱۳۸۸/۱۱/۱۳

پوستر مطلب محتوای معرفت

????????????????????????????????????????????????????????

در باره مرتضی جلیلی

سلام دوستان گلم در این وب قصد دارم نکته ها و دقایق ها از بزرگان تعریف کنم شاید دلی شاد شود یا محفلی گرم و دوست دارم اگر فضلی آموختم اسمم نه معروف به دکتر بلکه معروف به حجت الاسلام باشد که حجت الاسلامی افتخار است ....

نسبت به این مطلب نظری دارید؟

همه ی ما مسئولیم آقایی دلار را بشکنیم

یک نظر

  1. A rolling stone is worth two in the bush, thanks to this artcile.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *