[سلام میهمان عزیز ، به وب سایت نظام تمدن نوین اسلامی خوش آمدید] - آخرین منتشر شده ها:
صفحه ی اصلی / تبیین نظام کارآمد اجتماعی / بعد نرم افزاری تمدن نوین اسلامی

بعد نرم افزاری تمدن نوین اسلامی

58بعد نرم افزاری تمدن نوین اسلامی

 معنی حقیقی پیشرفت

چنانچه در شماره قبل عرض شد در تبیین سطح و عمق آرمانهای انسان باید معیاری واقع سنج از هویت اصلی انسان باشد انسان که موجودی دوبعدی و دو ساحتی است باید محرک انسان ساحت قدسی انسان در جهت شکوفایی استعدادهای انسانی او باشد بعضی از مکاتب چون تعریفی و نگرش سطحی نسبت به هویت انسان دارند اهداف کم سطح و آرمانهای کم محتوای از انسان انتظار دارند در نهایت معنی و مفهوم پیشرفت در نظر آنها سطحی و کم عمق است هر ملتی آرزوی پیشرفت و جهش به سوی آرمان های خویش دارد ولی خدا نکند سطح خواسته ها و امیال در نهایت آرمان های انسان در مسیر زندگی کم محتوا باشد امام خامنه ی در این باره می فرماید:

«پیشرفت، تداعى کننده‌ى حرکت است، راه است. چطور ما می‌گوئیم پیشرفت هدف است؟ عرض کردیم علت این است که پیشرفت هرگز متوقف نخواهد شد. بله، پیشرفت، حرکت است، راه است، صیرورت است؛ اما متوقف شدنى نیست و همین طور ادامه دارد؛ چون انسان ادامه دارد، چون استعدادهاى بشرى حد یقف ندارد».[۱] اولاً به شهادت قرآن، ادیان هدف خودشان را عدالت قرار دادند: «لقد ارسلنا رسلنا بالبیّنات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم النّاس بالقسط». قطعاً این آیه حکم میکند بر اینکه هدف ارسال رسل و انزال کتب و آمدن بیّنات – یعنی حجتهای متقن و غیر قابل تردیدی که پیغمبران ارائه میدهند؛ کتاب، یعنی منشور ادیان در مورد معارف، احکام و اخلاقیات؛ میزان، یعنی آن سنجه‌ها و معیارها – قیام به قسط بوده است؛ «لیقوم النّاس بالقسط». البته شکی نیست که قیام به قسط و همه‌ی آنچه که مربوط به زندگی دنیائی، اجتماعی و فردی افراد است، مقدمه‌ی آن هدف خلقت است: «و ما خلقت الجنّ و الانس الّا لیعبدون»؛ یعنی عبودیت. اصلاً هدف خلقت، عبد خدا شدن است؛ که بالاترین کمالات هم همین عبودیت خداست. لیکن در راه رسیدن به آن هدف، هدف نبوتها و ارسال رسل است؛ که از جمله‌ی آن، آن چیزی است که این آیه به آن تصریح میکند. البته تصریحات دیگری هم در آیات قرآن هست که به سایر اهدافِ ارسال رسل اشاره میکند، که اینها با یکدیگر قابل جمع است. پس هدف شد عدالت. هدف نظام‌سازی، هدف تمدنها، هدف حرکت بشر در محیط جامعه، شد عدالت. در هیچ مکتب دیگری این وجود ندارد؛ این مخصوص ادیان است .[۲]

رکن اصلی پیشرفت در تمدن نوین اسلامی

تبیین آرمانها و اهدف اصلی که انسان باید پیش به سوی تحقق آنها باشد توسط انبیاء فرستاده ی خدا در گذر تاریخ با سلسه ی پی در پی آنها تبلیغ و تبیین شده است و تحقق اینها مطلوب تمدن نوین اسلامی است امام خمینی در این باره می فرماید:

«انبیاء علیهم السلام آمدند؛ قانون ها آوردند و کتاب های آسمانی بر آنها نازل شد که جلوگیری از اطلاق و زیاده روی طبیعت کنند و نفس انسانی را در تحت قانون شرع و عقل درآوردند… پس هر نفسی که با قوانین الهیه و موازین عقلیه ملکات خود را تطبیق کرد، سعید است و از اهل نجات می باشد» [۳]

انسان از بی نهایت و به سوی بی نهایت

الف) دلیل فطری و عقلی

همچنین فطرت و میل درونی هر انسانی هم حجت باطنی برای عمق بخشی به خواسته ها و آرمان ها انسان است، دلیل عقلی هم این امیال فطری را برهانی می کند زیرا همانطور که می دانید هر شی و هر مخلوقی به آنچه که از آن خلق شده برای بقاء خویش یا برای تکامل خویش نیاز دارد مثلا تمامی حیوانات و گیاهان چون از آب و املاح معدنی موجود در زمین خلق شدند برای بقاء خویش به آنها نیاز دارند و همچنین اثبات می شود وجود آب و املاح معدنی موجود در زمین حتما و عقلا باید قبل از حیوانات باشند پس نیاز حیوان به آشامیدن آّب به خاطر خلقت آنها از آب است و نیاز حیوانات به املاح معدنی به خاطر خلقت آنها از آنهاست ولی در بین این حیوانات ، حیوانی است که ساحت قدسی نیز دارد یعنی نیازها و امیال متعالی تری در خود احساس می کند که جزبا رسیدن به آنها به آرامش و کمال نخواهد رسید این انسان علم نامحدود ،قدرت نامحدود ،لذت و سرور نامحدود انس ،هیجان و محبت نامحدود و ….. می خواهد این انسان چون درد این امیال فطری نامحدود را در خود احساس می کند و چون خود را نیازمند و عطشناک می بیند برای رفع عطش حقیقت جویی و کمال خواهی بی نهایت خود،دایم در جنب و جوش برای نیل به آرمانهای نامحدود و اهداف نامحدود خویش است.

ب)دلیل وحیانی :خداوند هم در قرآن در این باره که انسان از بی نهایت و به سوی بی نهایت است می‌فرماید: ﴿یا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ [۴]یعنی همه انسانها نیازمند به خدا(منبع بی نهایت که از او به سوی او هستند[۵]) و خدا غنی بالذات است چون هم هستی انسان و هم خواهش و مطلوب اصلی او خدا است.؛ در این باره امام خمینی هم چون تربیت شده قرآن است با نگرش توحیدی خویش می فرماید:

«با تجلی حق تعالی همه عالم وجود پیدا کرده است، و آن تجلی و نور، اصل حقیقت وجود است؛ یعنی اسم الله است: الله نور السموات و الارض؛ نور سماوات و ارض خداست، یعنی جلوه خداست. هر چیزی که یک تحققی دارد این نور است،… انسان نور است» [۶]

ج)هویت حقیقی انسان

پس به تائید عقل ، فطرت و وحی جنس یا به بیان بهتر هویت انسان از نامحدود است و حتما نامحدودی در عالم هست که انسان هویت اش طلوع شده از آن است این منبع نامحدود منبع و آرمان اصلی انسان است خود حرکت و تکامل انسان هم چون به سوی نامحدود و بی نهایت است تمام شدنی نیست مثلا آرمان اصلی انسان که علم ومعرفت یا همان میل به اینکه می خواهد حقایق را مو به مو کشف کند هم بی نهایت است(رجوع شود به مباحث تبیین معرفت توحیدی)

تحریف حربه اصلی شیطان برای عدم تحقق تمدن اسلامی

البته شیطان دشمن اصلی انسان است که خدا در قرآن در این باره می فرماید: ﴿ أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یَا بَنِی آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّیْطَانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ. [۷] پس به مقتضای طبع او که دشمن انسان است حتما سد راه انسان خواهد بود که به تکامل حقیقی نرسد همچنین در این راه توانسته هم با انحراف عده ی از انسان ها و هم با تحریف سطوح کمال خواهی انسان ذائقه ی آنها را نسبت به امیال حقیقی به امیال سطحی حیوانی تغییر دهد مثلا انسان علاوه بر زندگی حیوانی علم بخواهد ولی علم سطحی ، قدرت ،محبت،انس و هیجان سطحی که سطحی این آرمان اصلی انسان نیست ؛ علاوه بر این شیطان وشیطان صفتان این نگرش سطحی خود را با تبلیغات وسیع و دامنه دار خویش برای ملت ها توجیه شیطانی کردند که تنها آرمان برای اجتماع انسانی و تمدن انسانی کسب ثروت و رفاه مادی است البته صرف این ها برای انسان کم و نجات بخش نیست و نخواهد بود و امیال انسان باید مطابق فطرت و حقیقت او باشد تا او را به کمال حقیق او برساند.

…………………………………………………………………………

[۱] بیانات امام خامنه ی در دیدار جوانان استان خراسان شمالى‌،۲۳/۰۷/۱۳۹۱

[۲] بیانات امام خامنه ی در دومین نشست اندیشه‌های راهبردی ۲۷/۲./۱۳۹۰

[۳] شرح چهل حدیث، ص ۱۷

[۴]    قرآن،سورهی فاطر، آیه ی ۱۵

[۵] ﴿ انا لله و انا الیه راجعون﴾ قرآن،سوره ی بقره ، آیه ی ۱۵۶

[۶]  تفسیر سوره حمد، ص ۱۰۱

[۷] قرآن ، سوره ی یاسین ، آیه ِ ۶۰

پوستر مطلب بعد نرم افزاری تمدن نوین اسلامی

ntne.ir-nezame-t-n-e6

 

در باره مرتضی جلیلی

سلام دوستان گلم در این وب قصد دارم نکته ها و دقایق ها از بزرگان تعریف کنم شاید دلی شاد شود یا محفلی گرم و دوست دارم اگر فضلی آموختم اسمم نه معروف به دکتر بلکه معروف به حجت الاسلام باشد که حجت الاسلامی افتخار است ....

نسبت به این مطلب نظری دارید؟

شکر گذار آنچه داریم باشیم

نکته های کلیدی برای تشکیل خانواده توحیدی (۴) شکر گذار آنچه داریم باشیم انتظار مثبت …

یک نظر

  1. I bow down humbly in the presence of such gressneta.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *