[سلام میهمان عزیز ، به وب سایت نظام تمدن نوین اسلامی خوش آمدید] - آخرین منتشر شده ها:
صفحه ی اصلی / تبیین نظام کارآمد اجتماعی / نسبت تعریف علم و معرفت با تمدن سازی

نسبت تعریف علم و معرفت با تمدن سازی

16نسبت تعریف علم و معرفت با تمدن سازی

تبیین دقیق معرفت و نگرش صحیح به آن عامل تمدن سازی

علم انسان زمانی مایه تقریب و وحدت می‌شود که انسان را با نقایص خود آشنا کند که اگر انسان به این آشنایی از نقایص خود برسد دیگر تکفیر، اختلاف‌افکنی و عدم سازش با دشمنان حقیقی‌اش به خاطر غرور _ یعنی از روی نادانی و رفتار کورکورانه _ نخواهد بود بلکه چون دشمنان او دشمن حقیقت طلبی و گسترش حق و حقیقت هستند و اراده و خواست آنها سقوط و نابودی همه‌ی حقیقت خواهان هست؛ پس ازاین‌جهت با آنها اختلاف داشته و دشمن می باشد؛

چنین بینش و نگرش عمیقی از دانش، انسان را به اعتقاد و تعریفی حقیقی از علم می‌رساند؛که همین اعتقاد و نگرش نسبت به علم اولین قدم در تعالی و سعادت است زیرا قدم‌های بعدی[۲]، بعد از طی این قدم (با جهد نفس، واسطه قرار دادن اولیاء، توفیق خواستن از پروردگار و پناه جستن به او از شر دشمنان انسی و جنی) می‌آید پسچنین تعریف و تبیینی از علم تعریف ثواب و برداشتی نافع از علم است.امام خامنه ی در این باره می فرماید:

نگاه اسلام به انسان، به علم، به زندگی بشر، به عالم طبیعت و به عالم وجود، نگاهی است که معرفت نوینی را در اختیار انسان می گذارد. این نگاه، زیربنا و قاعده و مبنای تحقیقات علمی در غرب نبوده. تحقیقات علمی در غرب، در ستیز با آنچه آن را دین می پنداشتند، آغاز شده. البته آنها حق داشتند؛ دینی که رنسانس علیه آن قیام کرد و خط فکری و علمی دنیا را در جهت مقابل و مخالف آن ترسیم کرد، دین نبود؛ توهمات و خرافاتی بود با عنوان دین. دینِ کلیسایی قرون وسطایی، دین و معرفت دینی نبود. بدیهی بود که عقده ها و گره ها در ذهن دانشمندان و نخبگان و زبدگان فکری باقی بماند و برایش راه علاجهای ضددینی و غیردینی پیدا کنند. لذا هنوز چگونگی کنار آمدن علم و دین برای آنها مسأله است؛ لیکن مسأله ی ما این نیست. در جهان بینی ما، علم از دل دین می جوشد و بهترین مشوق علم، دین است. دینی که ما می شناسیم، جهان بینی دینی یی که ما از قرآن می گیریم، تصویری که ما از آفرینش و از انسان و از ماوراءالطبیعه و از توحید و از مشیت الهی و از تقدیر و قضا و قدر داریم، با علم سازگار است؛ لذا تولیدکننده و تشویق کننده ی علم است[۱]

تعریف ناثواب از علم عامل اصلی تکفیر و اختلاف در جامعه

اما اگر محتوای دانش خواهی ما، اغراض دنیوی باشد و بینش و تعریف ما از علم سطحی و کم‌عمق لحاظ شود انسان عامل اختلاف و تکفیر گردیده و مانع دیگران از حقایق می‌شود و همین اول قدم انحطاط و سقوط است که اگر توبه و بازگشتی نباشد قدم‌های بعدی که افساد و افساک است، برداشته می‌شود، در این صورت انسان دیگر شیطانی در قالب انسان می گردد[۳].

تنها راه رسیدن به عامل اصلی تمدن سازی

اسلام تنها راه رسیدن به عامل اصلی تمدن سازی یعنی داشتن نگرشی صحیح نسبت به علم و معرفت است، اسلام تنها مکتب جامعی است که طرح و نقشه ی تعالی انسان و جامعه ی اوست، ابعاد و اعماق نگرش و تبیینی که اسلام از هویت علم ارائه می دهد به شرح زیر است:

الف) علم مایه ی عزت و قدرت است:

یعنی علم قدرت آفرین و وسیله ی نفوذ به کائنات و اعماق جهان و هستی است قرآن در این باره ی می فرماید: «یَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَن تَنفُذُوا مِنْ أَقْطَارِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ فَانفُذُوا لَا تَنفُذُونَ إِلَّا بِسُلْطَانٍ»(اى گروه جن و انس، اگر توانستید از کرانه‏هاى آسمان‏ها و زمین (به بیرون) بگذرید، بگذرید، (اما) نخواهید گذشت جز با قدرت و سلطان) [۴] ؛ در حدیثی امام علی (ع) در تعریف علم ، علم را سلطان معرفی می فرماید: «العِلمُ سُلطانٌ ، مَن وَجَدَهُ صالَ بِهِ، ومَن لَم یَجِدهُ صیلَ عَلَیهِ» (دانش، سلطنت و قدرت است، هر که آن را بیابد با آن یورش برد و هر که آن را از دست بدهد بر او یورش برند) [۵] .

ب) علم مایه ی حیات و زندگی است:

یعنی حیات بخش و زندگی و تمدن ساز است در حدیثی امیر المومنین هویت علم را حیات بخش معرفی می فرماید: «العلم حیاه»[۶]، «تکون الحیاه بالعلم»[۷]، «اکتسبوا العلم یکسبکم الحیاه»[۸] زندگی ثمره‌ی علم و بو سیله ی علم هست یعنی بودن زندگی و کسب کردن آن به‌وسیله‌ی علم است.

ج) علم عامل وحدت و اتحاد جامعه است:

امیر المومنین در حدیثی دیگر هویت علم را وحدت آفرین معرفی می فرماید: «العلمُ نقطهٌ کَثَّرَها الجاهِلُون» (علم، تنها یک نقطه است که نادان‌ها آن را زیاد کرده‌اند) [۹]؛ یعنی علم مایه تقریب است نه اختلاف؛ لسان‌الغیب هم دراین‌باره می‌فرماید:   «جنگ هفتادُ دو ملت همه را عذر بنه ***** چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند»[۱۰]

د)علم عامل تعالی و سعادت انسان و جامعه است:

و همچنین این آیه زیر بیانگر ارزش والای علم و عالم نزد خداوند است: «یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ» (خدای تعالی مؤمنان را به یک درجه و کسانی را که به ایشان علم داده شده به درجاتی برتری داده) [۱۱]

بنابراین ظرفیت اسلام برای تمدن سازی به خلاف مکاتب دیگر داشتن چنین تبیین و نگرشی نسبت به علم است که البته این تبیین و تعریف از معرفت وحی فرستاده شده ازطرف خالق و رب انسانها برای تعالی انسانهاست که با صیانت اهل بیت پیامبر و منسوبین عامه و خاصه ی ایشان (ع) از دست تحریف تحریفگران محفوظ مانده تا به دست ما برسد و همین تبیین مکتب شیعه از علم و معرفت به حقیقت نشانه ی حقانیت عقلی این مکتب است.

 …………………………………………………………………………………………………………………

[۱] بیانات امام خامنه‌ی -دام ظلله العالی- در دیدار با جمعی از اساتید دانشگاه، در تاریخ ۱۳۸۳/۰۹/۲۶

[۲] مثل تقوی، ذکر، عمل صالح و حسنات و…

[۳] که چنین عقوبتی ثمره‌ی تعریف ناثواب و برداشتی غیرحقیقی از علم است.

[۴] قرآن،سوره : الرحمن، آیه ی ۳۳

[۵] شرح‏ نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج ۲۰، ص ۳۱۹.

[۶] معجم الفبایی غرر و درر الحکم، علی‌رضا برازش،۱۳۷۱، ص ۱۹۵۹.

[۷] همان، ص ۷۷۶.

[۸] همان، ص ۱۹۶۳.

[۹] معجم المؤلفین ، عمر کحاله ، ج ۲ ، ص ۱۷۳ .

[۱۰] دیوان حافظ، حافظ شیرازی، سروش،۱۳۹۱، غزل ۱۸۴ بیت ۴.

[۱۱] قرآن،سوره : المجادله، آیه ی ۱۱

پوستر مطلب نسبت تعریف علم و معرفت با تمدن سازی

ntne.ir-nezame-t-n-e10

در باره مرتضی جلیلی

سلام دوستان گلم در این وب قصد دارم نکته ها و دقایق ها از بزرگان تعریف کنم شاید دلی شاد شود یا محفلی گرم و دوست دارم اگر فضلی آموختم اسمم نه معروف به دکتر بلکه معروف به حجت الاسلام باشد که حجت الاسلامی افتخار است ....

نسبت به این مطلب نظری دارید؟

کارهای را در وقتش انجام دهیم

  باید برای استفاده بهتر از #عمر_محدود خویش #برنامه_ریزی دقیقی داشت زیرا هر #لحظه که …

۱۴ دیدگاه

  1. سلام
    سایت بسیار پر باری دارید
    لینکتون می کنم
    یا علی
    موفق باشید

  2. ممنون شما هم همینطور

  3. ممنون لطف دارید.

  4. سلام علیکم؛
    بنده در سایت بلاغ نگفتم که در سایت سازی تخصص دارم.
    بنده فقط عرض کردم که تایپ حرفه ای فارسی و عربی و بلدم و کلیپ سازی(فیلم کوتاه) و تدوین فیلم رو بلدم، یک مقداری هم فتوشاپ و می تونم با استفاده از ترفند هایی از قبیل تبلیغ سایت یا وبلاگ و چند ترفند دیگه، آمار سایت رو بالا ببرم.فقط همین.
    البته قرار بود که کلاس وردپرس و جوملا تشکیل بشه ولی بخاطر اینکه تعداد کم بود، کلاس کنسل شد. إن شاء الله در صورتی که این کلاس برگزار بشه، هم به شما اطلاع می دم و هم مشکلتون رو تو کلاس مطرح می کنم.

  5. سلام؛
    بنده امروز چند ساعتی برای تبلیغ سایت جنابعالی وقت می زارم. در اولین فرصت، آمار بازدیدتون رو چک کنید.

  6. با سلام
    با نظر شما درباره ی این که اسلام تنها راه تمدن سازی است مخالفم . پس این همه تمدن های قدیمی مانند تمدن چینی، هندی، مصری و دیگر تمدن ها را اسلام به وجود آورد.؟ ضمنا در مورد نقش اسلام در ایجاد تمدن اسلامی نباید اغراق کرد. در مورد علوم دینی و تکامل آنها طبیعی است که اگر اسلام نبود این علوم مربوط به آن وجود نمی آمد. فلسفه هم تا حدی چون اصل فلسفه متعلق به یونان بوده است . در مورد معماری نیز مساجد به اسلام مربوط است . اما در مورد نقاشی و مجسمه سازی به دلیل دید منفی اسلام که آن ها را تجسم بت پرستی می دانست این دو هنر به استثنای هنر موسیقی در جهان اسلام شکوفا نشدند. بقیه ی علوم مثل ریاضی،نجوم ،شیمی،مکانیک ،طب و … ربطی به اسلام نداشته و ندارند. علوم انسانی هم که اساسا متعلق به دو قرن پیش در تمدن مدرن غربی اند. این که اسلام بر خلاف مسیحیت نه تنها جلوی علم اندوزی را نمی گرفت بلکه مسلمانان را به تحصیل آن تشویق می کرد امتیازی برای این دین و امر مثبتی محسوب می شود اما عامل موثر و اساسی در ایجاد تمدن اسلامی و پیش رفت مسلمین نبوده است . کدام کشور است که سران حکومت و بزرگان آن بر اهمیت علم تاکید نکنند خوب پس حالا کشوره ای عقب مانده ی آنها به صرف این تشویق باید به لحاظ علمی پیشرفت کنند مطابق منطق شما ، در حالی که می دانیم چنین نیست و به قول معروف با حلوا حلوا گفتن دهانمان شیرین نمی شود.
    بماند که قرایت و تفسیر دینی ضد علم بیشتر روحانیون مسلمان خود از عوامل رکود و انحطاط تمدن اسلامی شد . رازی تکفیر شد ، عین القضات همدانی و سهروردی که یکی عارف و دیگری بنیانگذار فلسفه ی اشراق بود اعدام شدند.
    ملا صدرا فیلسوف معروف ما در عصر صفوی که فلسفه ی اسلامی را به اوج کمال و تعالی رساند و برخی به همین سبب او را خاتم فلاسفه ی اسلامی می دانند او نیز توسط علما تکفیر شد و بیست سال را در آوارگی به سر برد .
    در کشور خودمان هم همین علما در اواخر دوره ی قاجار و زمان رضا شاه که مدارس جدید فعلی جای مکتب خانه ها را می گرفت این مدارس را مال بهاییان دانسته و با آن مخالفت می کردند به همین دلیل بسیاری از مردم در زمان رضا شاه فرزندانشان را به این مدارس نمی فرستادند که به این واقعیت در سریال روزگار قریب که سرگذشت دکتر قریب را روایت می کرد اشاره شد.
    با این اوصاف اسلام چه ربط چندانی به شکوفایی و پیشرفت تمدن اسلامی داشته است؟ مگر صرف تاکید و تشویق ب علم اندوزی سبب پیشرفت علمی است؟
    بماند که گذشته از این موضوع روحانیون و صاحبان و علمای مسلمان به اسم دفاع از دین و مقابله با عقاید انحرافی و کفرآمیز خودشان یکی از موانع بزرگ برسر تلاش دانشمندان در توسعه ی علوم به خصوص فلسفه و تفکر فلسفی به نام دفاع از اسلام بودند و هنوز هم برخی از آنان مثل پیروان مکتب تفکیک مانند آقای مهدی نصیری و اخیرا جناب حسن عباسی مخالف فلسفه و عرفان بوده و عقاید فیلسوفان و عارفان مسلمان را التقاطی ، یونانی ماب و انحرافی می دانند . پس از این ادعاها و یاوه سرایی ها درباره ی نقش اسلام در ایجاد تمدن اسلامی دست بردارید .

  7. سلام آقای لیبرال
    ممنون به خاطر حضورتون و ارسال چنین دیدگاه طویلی که زحمت کشیدید وقت گذاشتید تا برای محتوای پایگاه بنویسید بلاخره ممنون و سپاس فراوان
    اما پاسخ شما دوست عزیز لیبرال ، شما به مطلب – اسلام تنها راه تمدن حقیقی است- اشکال فرمودید که چنین نیست اما واقعیت جز این نیست زیرا از دین یهودیت و مسیحیت که مطابق تورات تحریف شده، مخالف علم و معرفت و در نهایت تمدن می باشند (برای توضیح به مطلب مساله تضاد علم و دین رجوع فرماید) تمدن بر نخواست جز تمدن سیاه ضدعلم مسحیت در قرون وسطی که منجر شد علمان و دانشمندان زیاد به جرم علم اندوزی به آتش کشیده شوند و در نهایت با رنسانس دین را که مانع علم ومعرفت بود کنار زنند و به تمدن مادی و اسراف مدار فعلی خویش برسند ؛
    متاسفانه بعضی از ما مسلمین هم چون با هندسه و مبانی معرفتی دین اسلام آشنا نیستنم و فقط اسلام را در ورژنهای تکفیری آن اعم از تکفیری های تمدن سوز برخاسته از مذهب اهل سنت مثل فرقه های منحط داعش و القاعده و بکو حرام و ….و چه تکفیری های تمدن سوز برخاسته از مذهب شیعه مثل بهائی ها و صوفیه ها و یاسر الحبیب ها و شیرازی ها و …. که البته اینها هیچ سنخیتی با اسلام نداشته و ندارند ورژنهای جعلی کافران انگلیسی هستند که همان طور که فرقه تکفیری صهیونیسم را در بین یهودی ها و فرقه اوانجلیسم را در بین مسیحی ها ایجاد کردند در دل مذاهب اسلام هم رسوخ کرده با عمل به اصل تفرقه افکنی و بدعت تکفیر منجر به ایجاد چنین ورژنهای منحط از اسلام شدند که هیچ سنخیتی با اسلام ناب محمدی ندارد(برا توضیح به این مطلب فتنه ی دین علیه دین رجوع بفرماید ) که البته اینها فقط برای نابودی خود اسلام هست اشتباه میگیریم و دین را کلی گرفته و تجربیات غم بار تاریخی از دین که همه را کافران و مخالفان دین بر سر دین آورده چه انحرافاتی که در دین مسیحیت و یهودیت یونانیان و مصریان باستان آوردن و چه انحرافاتی که بعد ها خود همین مسیحیان و یهودیان منحرف شده به دست یونانیان و مصریان بر سر اسلام آوردند که در دل حکومت ها رسوخ می کرده و باعث انحطاط اندیشه ی دینی می شدند دین حقیقی ابراهیمی که شریعت موسی عیسی و محمد و پیامبران فرستاده شده است دشمن واحدی دارد که در طول تاریخ رسوخ کرده و مانع تراشی برای تحقق آن در اعلی درجه ی خلوص آن دارد نباید در قیاس ها ی خود که مثلا بدون تحقیق از دین اسلام فقط عملکرد مسلمین را چکش کرده و بر سر اسلام و اصل دیانت توحید بکوبیم و مرتکب به این اشتباه عقلی بعضی از دین داران که توسعه یافتگی را ذاتا مغایر با تمدن سازی بر مبنای دینی می دانند بشویم ؛
    چرا به این اشتباه می افتیم چون الگوی توسعه یافتگی بعضی ازما همان رنسانس و نوزایی غرب است یعنی به گمان بعضی از ما، دین دین است ، دین را باید ماهم مثل غرب مطلقا کنار گذاشته و رنسانس و برگشت به ایران قبل اسلام نماییم در حالی غرب که رنسانس و نوزایی یا همان برگشتی که به عهد قبل مسیحیت کرد گذری رو به رشد بود چون از دین تحریف شده ی مسیحیت که تحریفاتش تا جایی ، این دین را ذاتا مغایر با علم و تمدن سازی کرده بود که برای توسعه و پیشرفت غرب پشیمانی از این دین تحریف شده که طالب علم را مهدور دم می دانسته لازم الامر بود پس رو به علوم جدید آورند تا به توسعه ی فعلی برسند که البته ناقص و دم برده می باشد چون الان نخبگان خودشان قائلند لیبرالیسم جایگزینی می خواهد؛

  8. I've been saying across several posts that there are many alarming things about how the authorities have acted, and how much power they hold, as denmostrated by this case. But you want to know what happened to our Justice system. As NBR have shown this morning, .For freedom lovers, the West is becoming, shamefully, a frightening place just now.

  9. I would invite Lady Macbeth because we could share out dreams of being queen (Duncan’s in her way, kate middleton’s in mi&en)#8230;except I’d have to make sure to bring a tide-to-go pen, because spill a little cranberry on her and she’ll be shouting “out damn spot”!

  10. No matter how happy people may be with their life, stress may find its way in. Sometimes stress is so hard to control because people do not know how to go about fixing their stresses. In the following article, you are going to be given advice to help you deal with life’s stresses.

    acheter viagra generique canada

  11. Thank you very much brother, who informed me thank you

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *