[سلام میهمان عزیز ، به وب سایت نظام تمدن نوین اسلامی خوش آمدید] - آخرین منتشر شده ها:
صفحه ی اصلی / نظام شناسی تمدن / موانع توسعه و تجلی تمدن / صفات و روحیات خلاف تمدنی / روحیه ی علم گرایی غافلانه از نظام معرفتی خویش

روحیه ی علم گرایی غافلانه از نظام معرفتی خویش

15روحیه ی علم گرایی غافلانه از نظام معرفتی خویش

الف) تحقیق و پژوهش غافل از عامل بقاء و توسعه ی تمدن ها

هر مکتبی که ظرفیت تمدن سازی دارد با اظهاراتی در مورد جهان و انسان و ترسیم آرمان ها و اهداف منطبق با تفسیر خود از انسان و جهان، معتقیدن خویش را وا می دارند برای تحقق آرمانها و اهداف مکتبی خویش زیستگاه انسجام یافته و نظام یافته ی کلانی در همه ی عرصه ها داشته باشند یعنی نظام زیستی منطبق با نگرش مکتبی خویش یا به بیان بهتر زیستگاه طبیعی مطابق با آداب و مناسک معرفتی خویش، برای خود فراهم سازنند؛ که نوعا بسط و توسعه ی این زیستگاه یا این تمدن در هر مکتبی با بسط و توسعه ی نظام معرفتی آن مکتب است یعنی هر چقدر معتقدین این مکاتب نظام معرفتی منسجم تر و نظام یافته تری برای خود طرح ریزی و تبیین کنند به طوری که نظام معرفتی آنها خط سیر مشخصی در همه ی عرصه های زندگی و معاش انسان های معتقد آن مکاتب داشته باشد عمر و بقاء آن تمدن در جهت توسعه و پیشرفت بیشتر خواهد بود و الا در تعاملات برون مکتبی هزم شده و تغییر هویت خواهد داد؛امام خامنه ی در این باره می فرماید:

تجربه نشان داده که راه برای حاکمیت اسلام یکی نیست؛ شاید بشود به عدد هر کشوری یک تجربه فرض کرد. با شرایط هر جایی، طبعاً وضع فرق می‌کند. آنچه که برای علمای دین لازم است که به آن توجه کنند، این است که به زمان و مکان خودشان عالم باشند. ما علمای دین، سالهای طولانی فریب خوردیم؛ دیگر بس است؛ [۱] جامعه‌ی ما که امّ‌القرای اسلامی و مرکز توجهات جهانی اسلام است، ان‌شاءاللَّه طبق وعده‌ی الهی، با همان شکلی که اسلام خواسته، به صورت کامل – که ما از آن صورت کامل هنوز خیلی فاصله داریم – ساخته خواهد شد و به آن‌جا خواهیم رسید. اینها، وعده‌ی الهی است. وقتی این وعده‌ی اول تحقق پیدا کرد، شما باید دلهایتان را محکم و یقینهایتان را کامل کنید که وعده‌های بعدی و بزرگتر هم – که مضمون آیات کریمه‌ی قرآن است – تحقق پیدا خواهد کرد. راهش این است که ما مجاهدت را از دست ندهیم.[۲]

ب) نقطه ی ظهور ، اوج و افول تمدن ها

ظرفیت تمدن سازی در هر مکتبی با ارائه ی سبک خاصی از زندگی و ارائه سبک خاصی در امرار معاش ظهور می یابد؛ البته چناچه اشاره شد تمدن سازی مکاتب یا همان بستر سازی و زیستگاه سازی نظام یافته ی مکاتب چون برای خوشبختی و رشد انسان است مبتنی بر انسان شناسی آن مکاتب است یعنی با نگرشی خاص از انسان آرمانها و اهداف رشد او که دارد دنبال توسعه و بسط زیستگاهی برای تکامل انسان است در دل تاریخ و در دل تحولات مردم با تجربه ی تاریخی خود آرمانها و اهداف جدیدی درزندگی برای خود ترسیم می کنند که نظام معرفتی تمدن و زیستگاه طبیعی و فرهنگی که در آن زندگی می کنند را دیگر جوابگو و موافق با این آرمانها نمی دانند که در این صورت از دو حال خارج نیست یا دست به کار شده و مطابق با آرمانهای جدید برگرفته از تجربه ی تاریخی خود دست به نظام سازی معرفتی برای تحول و انقلاب در تمدن فعلی می زنند یا نظام معرفتی تمدن دیگر را اگر مطابق با آرمانها و اهداف جدید خویش دید قبول می کند؛ پس نظام معرفتی که پشتوانه ی علمی محکمی دارد اگر ظرفیت انعطاف پذیری با تحولات و مقتضیات زمانه نداشته باشد منزوی و در نهایت طرد خواهد شد؛

……………………………………………………………………………………………………………

[۱]  بیانات امام خامنه ی -دام ظلله العالی- در دیدار جمعی از مهمانان خارجی ۱۴/۱۱/۱۳۷۰

[۲]  بیانات امام خامنه ی -دام ظلله العالی- در دیدار جمعی از آزادگان۲۶ /۰۶/ ۱۳۶۹

پوستر  مطلب روحیه ی علم گرایی غافلانه از نظام معرفتی خویش

ntne.ir-nezame-t-n-e11-1-6

در باره مرتضی جلیلی

سلام دوستان گلم در این وب قصد دارم نکته ها و دقایق ها از بزرگان تعریف کنم شاید دلی شاد شود یا محفلی گرم و دوست دارم اگر فضلی آموختم اسمم نه معروف به دکتر بلکه معروف به حجت الاسلام باشد که حجت الاسلامی افتخار است ....

نسبت به این مطلب نظری دارید؟

همه ی ما مسئولیم آقایی دلار را بشکنیم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *