[سلام میهمان عزیز ، به وب سایت نظام تمدن نوین اسلامی خوش آمدید] - آخرین منتشر شده ها:
صفحه ی اصلی / نظام شناسی تمدن / موانع توسعه و تجلی تمدن / صفات و روحیات خلاف تمدنی / روحیه ی علم گرایی بدون توجه به تربیت اخلاقی

روحیه ی علم گرایی بدون توجه به تربیت اخلاقی

65روحیه ی علم گرایی بدون توجه به تربیت اخلاقی

الف) کدام علم گرایی ارزش است؟

علم و دانش زمانی ارزش و ارزش آفرین است که محتوای آن ارزشی باشد یعنی در خدمت رفع نیازهای واقعی انسانها و رشد وتعالی استعدادهای حقیقی او باشد زیرا اگر محتوای علم خواهی انسان در خدمت رفع نیاز های کاذب انسان باشد یعنی در خدمت انحطاط انسانیت انسان و حتی انهدام و آسیب جسم حیوانی انسان باشد غیر ارزشی و فاسد هست؛

ب)ضرورت عقلی و تجربی آفت داشتن علم بدون تزکیه و تربیت

این زمانی است که انسان علم را بدون تربیت و اخلاق بخواهد زیرا در اثر تربیت غلط انسان و جامعه ی او اهداف ، آرمانهای و در نهایت محتوای علم خواهی انسان غیر ارزشی می گردد، برای مثال انسان نیاز به تکنولوژی توسعه و بهداشت آب و نوشیدنی سالم دارد نه نوشیدنی الکلی، انسان نیاز به غذا سالم و تکنولوژی توسعه ی و بهداشت آن دارد نه نیاز به تکنولوژی تولید و توسعه ی هرمون ها و مواد شیمیایی مضر ؛ انسان نیازمند هوای سالم هست نه نیازمند به تکنولوژی ساخت انواع مواد مخدر اعم از سیگار و انواع ترایک و …. بله این همه خواهش انسان بی تربیت است.و از این بی تربیت تر انسان خود را عالم بداند به خاطر اینکه علم و تکنولوژی ساخت و تولید فیلم ها ، سایت ها، مجلات ، کتب و تولید ابزار آلات غیر اخلاقی جنسی دارد این علم ارزش آفرین و تعالی بخش انسان نیست. انسان بدون تربیت گرفتار چنین ترقی علمی البته جهلانی می شود پس علم گرایی بدون تربیت آفت زا و انحراف آفرین است.امام خامنه ی در این باره می فرماید:

آن علمی که ما میخواهیم، همراه با تزکیه است…. برای اینکه اگر تزکیه نبود، علم منحرف میشود. علم یک ابزار است، یک سلاح است؛ این سلاح اگر در دست یک انسان بدطینت، بددل، خبیث و آدمکش قرار بگیرد، جز فاجعه چیز دیگری نمی‌آفریند؛ اما همین سلاح میتواند در دست انسان صالح، وسیله‌ی دفاع از انسانها، دفاع از حقوق مردم، دفاع از خانواده باشد. این علم را بایستی آن وقتی در دست گرفت که با تزکیه همراه باشد. این توصیه‌ی من به شماست. [۱]

ج)ضرورت نیازمندی عالم به تزکیه و تربیت از منظر قرآن

قرآن رسالت پیامبر اکرم را هم توسعه دهنده ی اخلاقیات برای تربیت نفوس انسانها می داند و هم بسط و ترویج دهنده ی علم و معارف می داند؛ و در این آیه چنین می فرماید:

(هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الأُمِّیّینَ رَسولًا مِنهُم یَتلو عَلَیهِم آیاتِهِ وَیُزَکّیهِم وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَهَ وَإِن کانوا مِن قَبلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ) [۲] (او کسی است که در میان جمعیت درس نخوانده رسولی از خودشان برانگیخت که آیاتش را بر آنها می‌خواند و آنها را تزکیه می‌کند و به آنان کتاب (قرآن) و حکمت می‌آموزد هر چند پیش از آن در گمراهی آشکاری بودند)

………………………………………………………………………………………………..

[۱]    بیانات امام خامنه ی _دام ظلله العالی_در دیدار نخبگان جوان‌ ۱۴/۰۷/۱۳۸۹

[۲]    قرآن، سوره مبارکه الجمعه ،آیه ی ۲.

پوستر  مطلب

روحیه ی علم گرایی بدون توجه به تربیت اخلاقی

ntne.ir-nezame-t-n-e11-1-12

در باره مرتضی جلیلی

سلام دوستان گلم در این وب قصد دارم نکته ها و دقایق ها از بزرگان تعریف کنم شاید دلی شاد شود یا محفلی گرم و دوست دارم اگر فضلی آموختم اسمم نه معروف به دکتر بلکه معروف به حجت الاسلام باشد که حجت الاسلامی افتخار است ....

نسبت به این مطلب نظری دارید؟

همه ی ما مسئولیم آقایی دلار را بشکنیم

۴ دیدگاه

  1. سلام علیکم
    خوشحالم که توفیق مطالعه مطالب شما را دارم

  2. سلام مرتضی جان ،
    واقعا استفاده کردم و وبسایتتون خیلی حرفه ای هستش ،
    براتون از ته دل آرزوی موفقیت و پیروزی و عاقبت بخیری از خداوند خواهانم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *