[سلام میهمان عزیز ، به وب سایت نظام تمدن نوین اسلامی خوش آمدید] - آخرین منتشر شده ها:
صفحه ی اصلی / باز خوانی وقایع و رویداد ها / واقعیتی از سیستم جهانی ناکارآمد

واقعیتی از سیستم جهانی ناکارآمد

واقعیتی از سیستم جهانی ناکارآمد لیبرال دموکراسی

واقعیت فعلی زمان ما این است که الان نظام لیبرالیسم غرب چون حدود صدها میلیون کشته بر دامن خویش در صفحه ی تاریخ گذشته است (۱) پس باید نزد ملت ها منفورترین نظام باشد و همه ملت ها باید دنبال جایگزینی برای این نظام باشد ولی چرا این طور نیست؟

چون سردمداران توسعه دهنده ی و تحقق دهنده ی ارزش های نظام لیبرالیسم با سیاست های استعمارگرانه خویش که توانستند با کشف قله های جدید دانش قدرت خویش را روز افزون نموده، در نهایت به وسیله ی همین قدرت علمی بی اخلاق خویش، منجر به تسخیر متجاوزانه ی منابع طبیعی گردند؛ که الان نخبگان خودشان معترف هستند در این ۳۰۰ سال زیستگاه کره زمین را تا درصد زیادی تخریب کرده اند، علم یک بعدی آنها، که آنها را نسبت به استخراج بی رویه ی منابع طبیعی حریص می کرد و مظاهر تمدن (۲) برای آنها ساخته بود؛ آنها را جسور می کرد تا در میدان «جهانی اندیشی سیستم اجتماعی» فریاد هل من المبارز آنها بی جواب بماند و به موجب همین بود که سمِّ مهلک «ما نمی توانیم» در ذائقه دیگر ملت های جهان رسوخ کرده است؛

………………………………

۱-      رجوع شود به مستند تاریخ نگفته ی آمریکا The Untold History of the United States ساخته شده توسط فیلم ساز معرف آمریکایی الیور استون. که اببته پسر ایشان شان استون شیعه شده و به علی استیون تغیر نام داده (می توانید با رجوع به ویکی پدیا اطلاعاتی از زندگی این پدر و پسر به دست آورید)؛

۲-      البته در باطن، این پیشرفتها چون بستر ساز آرمانهای متعالی و انسانی نمی شود اصلا نمی توان آن را مظاهر تمدن انسانی نامید؛

ادعای پایان تاریخ فرنسیس فوکویاما

استراتژیست ملحدی به نام فرانسیس فوکویاما جرات پیدا کرد که توهمات کاذب خویش را به عنوان نظریه پایان تاریخ در سال ۱۹۸۹مطرح و در سال ۱۹۹۲ در کتاب پایان تاریخ و آخرین انسان خویش(*)  منتشر کند، همان کتابی جنجالی و بحث برانگیز فوکویاما که به بیش از ۲۰ زبان ترجمه شد، و توسط عباس عربی و زهره عربی به فارسی هم در دسترس ایرانیان و تشریح گردید.

  بر مبنای این نظریه ایشان ادعا داشت که امروزه نظام لیبرال دموکراسی به ویژه بعد از فروپاشی اتحاد شوروی به صورت یک جریان غالب و مسلط باشد که همهٔ کشورها و جوامع باید در برابر آن تسلیم شوند. و قائل بود که آخرین حد تلاش‌ها و مبارزات ایدئولوژی‌های مختلف در نهایت در قالب ایدئولوژی لیبرال دمکراسی سر برآورده‌است. بنابراین تصور ایشان این بود که هیج نظام سیاسی بهتر و مناسب‌تری به عنوان بدیل جایگزین نظام لیبرال دموکراسی وجود ندارد.

و بعضی از درس آموزان کرسی های علمی آنها، هم که وقتی به کشور خویش بر می گشتند با تعریف عقب مانده و جهان سومی که نسبت به ملت خویش داشتند دغدغه ی جز شیفته کردن ملت خویش به این مظاهر تمدن غرب نداشته و تنها آرمان پیش روی آنها برای پیشرفت ملت های خویش فقط تقلید صد درصدی از غرب بود؛

…………………………………

* (The End of History and the Last Man)

 

برگشت فوکویاما از نظریه پایان تاریخ

 

غرب با تبیلغات دروغی و وسیع خویش توانستنه بود ملت ها را (که چون غافل و ناتوان در تحقق نظام تمدن متعالی تر بودند) دچار نوع انگشت به دهنی و سکوت در مقابل نظام خویش گردانده و گفتمان غالب جهانی نخبگان جهان را از نو اندیش بومی به تجدد طلبی و تقلید افراطی تغییر دهد؛

ولی الان می بینم همین آقای فوکویاما از نظریه پایان تاریخ خود برگشته و اعتراف به ناکارآمدی سیستم جهانی لیبرال دموکراسی مدعای خود می کند:

«من فکر نمی‌کنم که جهت تاریخ، هنوز هم به سمت لیبرال دموکراسی باشد. دموکراسی بسیار شکننده است و آن‌چه من طی این ۲۵ سال به آن رسیده‌ام این است که ایجاد نهادهای دموکراتیک بسیار دشوار است، به خصوص حکومت‌های دموکراتیکی که بتوانند بدون فساد اداری و مالی به مردم خدمات بدهند. این‌گونه نظام‌ها در دنیا بسیار نادر هستند. .. به نظر من آمریکا از یک طرف با دخالت بیش از حد و غرور بی‌جا مثل حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ و از طرف دیگر با پا پس کشیدن یک‌باره و فرو رفتن در نوعی انزوا مثل آن‌چه بعد از جنگ ویتنام اتفاق افتاد، دست به گریبان است. بعد از جنگ‌های عراق و افغانستان، آمریکایی‌ها از چنین موضوعاتی بسیار خسته شده‌اند.. آمریکا هنوز هم به ارتش خود دل بسته است و یکی از دلایل شکست دموکراسی هم همین موضوع است. آمریکایی‌ها فکر می‌کردند که می‌توانند با قدرت نظامی، شکل دنیا را تغییر بدهند.… باید از افغانستان و عراق و کشورهای مشابه آن‌ها، یک درس را گرفته باشیم و آن این‌که آمریکا قدرت، امکانات و تفکر لازم برای برقرار کردن دموکراسی در کشورهای خاورمیانه را ندارد. حتی نمی‌تواند بحرانی مثل وضعیت موجود در سوریه را حل و فصل کند. کاری که ما باید انجام بدهیم این است که نگذاریم به افرادی که برایمان مهم هستند و یا به خودمان آسیبی برسد. ما در جایگاهی نیستیم که بخواهیم نتیجه نهایی را دیکته کنیم».(*)

 

…………………………………….

* متن ترجمه شده ی سخنرانی آقای «فرانسیس فوکویاما» با حضور در برنامه “هارد تاک” بی‌بی‌سی.

نظریه نظام سازی توحیدی امام خمینی (ره) و اعتراف فوکویاما به کارآمدی آن

 

با برگشت آقای فوکویاما از نظریه پایان تاریخ خویش معلوم شد ادعای ایشان که در قالب کتاب علمی منتشر کرده و به خورد ملت های جهان به عنوان نظریه می دادند با اعتراف خودش  که می گوید وهمی بیش از غرور و وهم اندیشی مستکبرین امثال او نبوده است مجبور می شودرو به واقعیات تاریخی برگشته و نظریه امام خمینی (ره) را پیش پای ملت ها بگذارند همان نظریه امام (ره) تنها راه نجات مسلمان را اتحاد می دانستند و با ملی گرایی مخالفت می کردند را ایشان بر می دارند و همان را تنها راه نجات ملت ها معرفی می کنند:

«من معتقدم که باید به تاریخ نگاه کنیم. اروپا در قرن‌های ۱۶ و ۱۷ درگیر جنگ‌های مذهبی بود که در نهایت به امضای توافقنامه منجر شد. بعد از آن، اروپا دوره ملی‌گرایی را طی کرد. در هر دوی این دوره‌ها، مسئله اساسی، سیاست مبتنی بر هویت بود که به لیبرال دموکراسی هم بسیار آسیب زد. اما بالأخره همه از این وضعیت خسته شدند و در سال ۱۹۴۵ به این نتیجه رسیدند که این شیوه حکومتی اصلاً به دردشان نمی‌خورد. گفتند باید ملی‌گرایی را از سیاست کنار بگذاریم و همین اساس تشکیل اتحادیه اروپا و صلح بین کشورها شد».(۱)

اما امام خمینی این نظریه را درست ۳۴ سال قبل از این مصاحبه ی فرنسیس فوکویاما (در سال ۱۳۹۳ -۲۰۱۵)پیش روی امت های مسلمان گذاشته است امام (ره) در این باره (در سال ۱۳۵۹ -۱۹۸۱)چنین می فرمایند:

    « ملی گرایی اساس بدبختی مسلمین است برای این است که این ملی گرایی، ملت ایران را در مقابل سایر ملت های مسلمین قرار می دهد … اینها نقشه هایی است که مستعمرین کشیده اند که مسلمین با هم مجتمع نباشند.» (۲)

……………………………………………………………………..

۱-متن ترجمه شده ی سخنرانی آقای «فرانسیس فوکویاما» با حضور در برنامه “هارد تاک” بی‌بی‌سی.

۲- صحیفه امام، ج۱۳، ص۸۸، سخنرانی در جمع اعضای کنگره آزادی قدس ۱۸/۵/۱۳۵۹.

 


در باره مرتضی جلیلی

سلام دوستان گلم در این وب قصد دارم نکته ها و دقایق ها از بزرگان تعریف کنم شاید دلی شاد شود یا محفلی گرم و دوست دارم اگر فضلی آموختم اسمم نه معروف به دکتر بلکه معروف به حجت الاسلام باشد که حجت الاسلامی افتخار است ....

نسبت به این مطلب نظری دارید؟

فردا جمعه است برای فرج دعا کنیم

فردا جمعه است یادمان باشد برای فرج صاحب اصلی کشور ، صاحب اصلی این نظام …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *